Prowadzenie swojego biznesu w sieci cieszy się w Polsce coraz większą popularnością .W ciągu ostatnich kilku lat kolejne sklepy wyrastają jak grzyby po deszczu – przybywa ich nawet o 40 proc. rocznie, a obroty przekroczyły 16 mld złotych.
– Liczba sklepów internetowych zwiększa się o 30-40% w skali roku i obecnie przekracza 10 tysięcy – podaje Piotr Jarosz, wydawca przewodnika dla kupujących online Sklepy24.pl i redaktor naczelny raportu „e-handel Polska 2009”. W pewnych branżach doceniła to już każda firma, w innych jeszcze nie wszyscy. Asortyment polskich sklepów internetowych to już nie tylko książki, płyty i buty, ale także specjalistyczny sprzęt dentystyczny czy urządzenia rolnicze. W ofercie możemy znaleźć obecnie przekrój wszystkich branż, rozpoczynając od budowlanej na delikatesach skończywszy.
Nowy kanał dystrybucji czy sposób na przetrwanie?
Jak pokazują przykłady polskich firm, droga wchodzenia w e-handel może być bardzo różna. W przypadku sklepu online Rebel.pl Centrum Gier natychmiast po otwarciu sklepu w Gdańsku, siedem lat temu, została uruchomiona strona oferująca produkty w internecie, co w szybkim tempie stało się podstawową formą sprzedaży i stanowiło meritum działalności przedsiębiorstwa.
– Marzyliśmy, by stworzyć sklep, w jakim sami chcielibyśmy robić zakupy – mówi Magdalena Jedlińska, specjalistka ds. marketingu z Rebel.pl. – Sprzedaż internetowa wielokrotnie przewyższyła sprzedaż sklepu stacjonarnego i już po paru miesiącach od uruchomienia sklepu ustalił się taki trend. Narzędzia, jakie udostępnia internet, pozwalają nam monitorować efektywność naszych działań i wybierać te najskuteczniejsze – dodaje przedstawicielka Rebela.
Inaczej sytuacja ma się w przypadku dużych przedsiębiorstw o ugruntowanej pozycji posiadających rozległą sieć dystrybucji, jednak nawet one zauważają plusy handlu w sieci. Dostrzegła to firma np. Franc Gardiner Sp. z o.o., która ,będąc zakładem produkcyjnym zajmującym się handlem detalicznym i hurtowym, przyznaje, że sprzedaż internetowa to mały procent ich zysku, jednak mimo wszystko zdecydowała się na sklep internetowy.
Źródło: wyborcza.biz.