Cel: Poznanie zasad skutecznego e-mail marketingu.
Zadanie: Zaprojektuj i przeprowadź spersonalizowaną kampanię email marketingową dla fikcyjnej firmy, wykorzystując narzędzia do automatyzacji marketingu.
Opis ćwiczenia:
Celem ćwiczenia jest nauczenie się projektowania skutecznej kampanii e-mailowej przy użyciu platformy do e-mail marketingu (np. Mailchimp, GetResponse) dla wybranego produktu lub usługi, z zastosowaniem serii e-maili (powitalny, informacyjny, promocyjny, podziękowanie za subskrypcję), personalizacji treści oraz segmentacji odbiorców.
Krok po kroku:
- Wprowadzenie teoretyczne: wyjaśnienie pojęć i charakterystyka najważniejszych zagadnień związanych z email marketingiem.
- Definicja celu kampanii: Należy określić, jaki jest główny cel ich kampanii (np. zwiększenie świadomości marki, promocja nowego produktu, zwiększenie sprzedaży).
- Segmentacja odbiorców: Należy ustalić segmenty według kryteriów takich jak wiek, płeć, zainteresowania, historia zakupów. Pozwala to na lepsze dopasowanie treści do oczekiwań i potrzeb różnych grup odbiorców.
- Projektowanie treści emaili: Należy stworzyć treści emaili, które będą rezonować z odbiorcami z poszczególnych segmentów. Ważne jest, aby treści były atrakcyjne, wartościowe i dopasowane do etapu podróży zakupowej odbiorcy.
- Ustawienie automatyzacji: Używając wybranego narzędzia do automatyzacji marketingu, ustawić kampanię tak, aby wiadomości były wysyłane automatycznie w odpowiednim czasie, np. po zapisaniu się do newslettera lub dokonaniu zakupu.
- Prezentacja wniosków: Przygotowanie i prezentacja wniosków, w której przedstawiona zostanie analizowana kampania, identyfikowane wyzwania oraz rekomendacje, jak można przeprowadzić skuteczną kampanię mailingową.
Bezpłatne narzędzia:
Mailerlite
Mailchimp
GetResponse
Brevo
Przykład:
Grupa studentów otrzymuje zadanie przeprowadzenia kampanii dla fikcyjnej firmy produkującej ekologiczne kosmetyki. Cel kampanii to zwiększenie świadomości marki wśród młodych profesjonalistów w wieku 25-35 lat, zainteresowanych ekologią i zdrowym stylem życia. Studenci tworzą segmenty odbiorców na podstawie danych demograficznych i zainteresowań, projektują atrakcyjne wizualnie i treściowo emaile, które informują o zaletach produktów, ich składzie i korzyściach płynących z wyboru ekologicznych opcji. Następnie, ustawiają serię emaili powitalnych dla nowych subskrybentów, które stopniowo edukują ich na temat marki i zachęcają do pierwszego zakupu, oferując kod rabatowy. Po zakończeniu kampanii, analizują jej wyniki, zwracając szczególną uwagę na wskaźnik otwarć i konwersji, i proponują zmiany w treści oraz czasie wysyłki, aby zwiększyć zaangażowanie odbiorców w przyszłości.